Vantaan vankilan uudet vastaanottotilat otetaan käyttöön huhtikuussa

Vantaan vankilan lisärakennuksen rakentaminen on edennyt aikataulussa. Rakennustyöt jatkuvat lisärakennuksen osalta loppuvuoteen 2024, ja uudet tilat otetaan käyttöön vuoden 2025 alussa.

Viimeisimpänä rakennustyömaalla ovat valmistuneet lisärakennuksessa sijaitsevat uudet vankivastaanottotilat ja taloushuollon tilat. Lisäksi nykyisen vankilarakennuksen ja lisärakennuksen välinen yhdyskäytävä valmistuu maaliskuun aikana. Uudet vastaanottotilat ja yhdyskäytävä otetaan käyttöön huhtikuussa. Vuoden 2023 syksyllä otettiin käyttöön uusi porttirakennus ja ajoneuvokatos.

Vantaalla tehdään remonttia myös vankilarakennuksen muutososassa. Vankilan keskusvalvomo laajenee ja seuraavaksi remontoidaan keittiötilat ja vanhat taloushuollon tilat. Lisäksi vankilan poliklinikka laajenee ja päivystys siirtyy uusiin tiloihin. Muutososassa tehdään myös korjauksia ja kalustamisia henkilökunnan työtiloihin ja asiakastapaamistiloihin. Henkilökunnan työtilat muutetaan monitilaympäristöksi ja jatkossa vankilan asiakastapaamiset tapahtuvat erillisissä asiakastapaamistiloissa.

Vankilan lisärakennus otetaan kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2025 alussa. Lisärakennukseen mahtuu sen valmistuessa 160 vankia ja rakennukseen sijoitetaan asuinosastojen lisäksi muun muassa poliisin kuulustelutilat ja tapaamistiloja. Lisärakennuksen valmistuessa Vantaan vankilasta tulee Suomen suurin vankila.

Vankilan lisärakennuksen rakennuttajana toimii valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt, jonka allianssikumppanina rakentamisesta vastaa Lujatalo Oy. Hankkeen kustannusarvio on noin 60 milj. euroa.

Lisätietoja
erityisasiantuntija Heikki Vaarama, Rikosseuraamuslaitos, puh. 029 568 8551, [email protected]
apulaisjohtaja David Forder, Vantaan vankila, puh. 050 516 8443, [email protected]
rakennuttajapäällikkö Jarkko Vainionpää, Senaatti-kiinteistöt, puh. 040 700 9715, [email protected]