Rikosseuraamuslaitos vahvistaa palvelujaan rahapeliongelmaisille yhdyskuntaseuraamusasiakkaille

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä -oppaan, jonka yksi kirjoittajista on Rikosseuraamuslaitoksen erityisasiantuntija Pia Andersson. Rikosseuraamuslaitoksessa on kehitetty uusi palvelu rahapeliongelmaisille yhdyskuntaseuraamusasiakkaille.

Rikosseuraamuslaitoksessa on käynnissä hanke, jossa yhdistetään rahapeliongelmien käsittely osaksi yhdyskuntapalvelua. Hanketta vetää Rikosseuraamuslaitoksen erityisasiantuntija Pia Andersson yhdessä Peliklinikan projektipäällikön Corinne Björkenheimin kanssa, ja se toteutetaan Helsingin ja Uudenmaan yhdyskuntaseuraamustoimistoissa ja Peliklinikalla.

Hankkeen tavoitteena on lisätä yhdyskuntaseuraamustoimistojen työntekijöiden osaamista rahapeliongelman puheeksi ottoon, tunnistamiseen ja hoitoonohjaukseen. Hankkeeseen sisältyy myös rahapeliongelmien kanssa painivien yhdyskuntapalveluasiakkaiden Peli Poikki -verkkoterapiaohjelman läpikäynti ja osallistuminen Helsingin ja Vantaan kaupungin tuottamaan avohoitoon sekä Tiltin vertaistukitoimintaan osana yhdyskuntapalvelun suorittamista. Tarkoituksena on saada vastaavanlainen palvelukokonaisuus käyttöön koko Suomessa ja osaksi kaikkia yhdyskuntaseuraamuksia.

Hanke edistää Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteita verkostoitua ja olla osa yhteiskunnan normaalipalveluita. Hankkeessa tehtävällä työllä vastataan myös yhdyskuntaseuraamusten palvelusisältöjen ja rikoksiin syyllistyneille tarjottavien digitaalisten kuntoutuspalvelujen kehittämistavoitteisiin.

THL:n julkaisema Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä -opas on tarkoitettu sosiaalityöntekijöille sekä kaikille sosiaalialan ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat ihmisiä, joilla on rahapeliongelma.

Aineistossa on:

• tietoa rahapelaamisesta, pelaamisen aiheuttamista haitoista ja auttamisen keinoista
  • tukea rahapelaamisen puheeksi ottoon, palvelutarpeen arviointiin ja toipumisen edistämiseen
  • asiakastyön ja rakenteellisen sosiaalityön keinoja rahapelaamisesta aiheutuvien ongelmien ratkaisemiseen

Lue THL:n tiedote

Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä -julkaisu

Uutista päivitetty 2.2.2021 avohoitoa ei tuota HUS vaan Helsingin ja Vantaan kaupungit

Rikosseuraamuslaitos
Pia Andersson, erityisasiantuntija