Valvotun koevapauden täytäntöönpano RISE/5487/2023

Rikosseuraamuslaitos määräys diaarinumero RISE/5487/2023

Toimivalta: Laki valvotusta koevapaudesta 41 §

Voimassa: 1.7.2024 lukien toistaiseksi

Kumoaa: Määräys valvotun koevapauden täytäntöönpanosta (2/004/2022)

Vastaanottaja: Rikosseuraamuslaitos

1. Valvotun koevapauden valmistelu

Valvotun koevapauden edellytysten selvittämiseen, valmisteluun ja täytäntöönpanoon nimetään vastuuhenkilö. Jos vastuuhenkilöitä nimetään useampi kuin yksi, on määriteltävä, kuka virkamiehistä on päävastuussa valvotun koevapauden edellytysten selvittämisestä ja valmistelusta. Koevapauden täytäntöönpanosta vastaava virkamies voi olla vankilan taikka yhdyskuntaseuraamustoimiston virkamies.

Valvottu koevapaus valmistellaan moniammatillisessa yhteistyössä Risen virkamiesten ja muiden toimijoiden, esim. hyvinvointialueen viranhaltijoiden kesken.

Jos kyseessä on seksuaalirikoksesta tuomittu vanki, jonka riskin syyllistyä uudestaan vastaavanlaiseen rikokseen on arvioitu olevan keskisuuri tai korkea, vastuuhenkilö ottaa yhteyttä Vankiterveydenhuollon yksikköön. Yhteydenottoon on oltava vangin suostumus ja yhteyttä otetaan vasta, jos muut valvotun koevapauden edellytykset täyttyvät.

Elinkautisvangin ja koko rangaistusta suorittavan koevapauden valmistelu aloitetaan sen jälkeen, kun hovioikeus on tehnyt päätöksen tuomitun päästämisestä ehdonalaiseen vapauteen.

2. Menettely alaikäisen lapsen mielipiteen selvittämisessä

Valvotusta koevapaudesta annetun lain 3 §:n mukaisesti vangin kanssa samassa asunnossa asuvan alle 18-vuotiaan mielipide valvotun koevapauden täytäntöönpanoon asunnossa on selvitettävä ja alaikäistä on kuultava yhteistyössä lastensuojeluviranomaisen kanssa. Lapsen mielipiteen selvittää valvotun koevapauden edellytysten selvittämisestä ja valmistelusta päävastuussa oleva virkamies. Jos päävastuussa oleva virkamies ei pitkien etäisyyksien takia voi osallistua lapsen mielipiteen selvittämiseen, nimetään mielipiteen selvittämiseen toinen Rikosseuraamuslaitoksen virkamies lapsen kotikunnan lähellä olevasta yhdyskuntaseuraamustoimistosta tai vankilasta. Henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain 14 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti lapsen mielipiteen selvittämistä koskevia tietoja saavat käsitellä ainoastaan valvotun koevapauden valmistelun, edellytysten selvittämisen ja täytäntöönpanon vastuuhenkilöiksi nimetyt Rikosseuraamuslaitoksen virkamiehet.

3. Valvonnan suorittaminen

Valvonnan tarkoituksena on tukea koevapauteen sijoitetun koevapaudessa selviytymistä sekä pyrkiä varmistamaan ja seuraamaan ehtojen noudattamista. Vastuuhenkilö arvioi, kuinka intensiivistä valvontaa koevapauteen sijoitettava tarvitsee. Vastuuhenkilö tekee yhteistyötä valvontakäyntejä suorittavien virkamiesten kanssa.

Tekninen valvonta suoritetaan pääsääntöisesti panta- ja paikannusvalvontalaiteyhdistelmällä. Matkapuhelinta voidaan käyttää valvonnan apuvälineenä silloin, kun on arvioitu, ettei ole tarvetta paikannusvalvontaan ja koevapauteen sijoitettu on päihdehuoltolaitoksessa, suorittamassa asevelvollisuuttaan tai koevapausaika on vain parin viikon mittainen taikka paikannusvalvonta katsotaan muusta painavasta syystä tarpeettomaksi.

Valvontatapaamisilla tarkoitetaan vastuuhenkilön ja koevapauteen sijoitetun välisiä säännöllisiä tapaamisia. Nämä sovitaan etukäteen osapuolten kesken. Valvontatapaamisten tiheys ja toteutustapa määritellään yksilöllisen kokonaisarvion perusteella ja ne kirjataan rangaistusajan suunnitelmaan ja viikkoaikatauluun. Valvontatapaamisia voidaan toteuttaa myös digitaalisia etäyhteyksiä käyttäen. Apuvalvojaa on mahdollista käyttää apuna valvontatapaamisten toteuttamisessa.

Sosiaalisen tuen ja henkilökohtaisen tilanneseurannan vuoksi koevapauteen sijoitettuun pidetään yhteyttä myös puhelimitse. Koevapauteen sijoitetulta edellytetään yhteydenottoa Rikosseuraamuslaitokseen koevapauden rangaistusajan suunnitelmassa määritellyllä tavalla. Lisäksi Rikosseuraamuslaitos ottaa yhteyttä koevapauteen sijoitettuun vaihtelevin aikavälein, mutta säännöllisesti, kun koevapauteen sijoitetulla on tehostetun tuen tarvetta tai jos hänellä epäillään olevan ongelmia.

Kaikille koevapauteen sijoitettaville määritellään sallittu liikkumisalue, joka voi olla esimerkiksi asuinkunta tai työssäoloalue. Myös mahdolliset kielletyt liikkumisalueet määritellään. Liikkumisalueet kirjataan rangaistusajan suunnitelmaan. Sallitut ja kielletyt liikkumisalueet piirretään ennen valvotun koevapauden alkua sähköisen valvonnan järjestelmään. Viikkoaikataulu luodaan myös sähköiseen valvontajärjestelmään. Näistä tiedotetaan myös koevapauteen sijoitettavaa.

Valvontakäynneillä Rikosseuraamuslaitoksen henkilökunnan on käytettävä siviilivaatetusta. Valvontatapahtumat kirjataan Rikosseuraamuslaitoksen asiakastietojärjestelmään.

4. Poliisille tehtävä ilmoitus koevapauteen sijoittamisesta

Vangin sijoittamisesta valvottuun koevapauteen ilmoitetaan koevapauspaikkakunnan poliisille Rikosseuraamuslaitoksen vahvistamalla lomakkeella. Ilmoituksen tulee sisältää koevapauteen sijoitettavan yksilöintitiedot, kuten nimi, henkilötunnus, Maahanmuuttoviraston antama asiakasnumero tai muu henkilön yksilöintiin tarvittava tunnus sekä koti- ja asuinpaikka.

Lisäksi poliisille tehtävässä ilmoituksessa tulee ilmetä henkilön rikostiedot (tuomion antopäivämäärä, rikosnimike, rikoksen tekoaika, tuomion pituus, vankeusrangaistuksen alkamis- ja päättymispäivämäärä), koevapauden alkamis- ja päättymispäivät, asuinosoite ja toimintavelvoitepaikkojen osoitteet, sallittu liikkumisalue sekä vankilan yhteyshenkilöt.

5. Lisätietoja

Lisätietoja Rikosseuraamuslaitoksen oikeusyksikön normiohjaustiimistä.

Pääjohtaja Anna Arola-Järvi

Erityisasiantuntija Sarita Mäenpää

Julkaistu 2.7.2024