Vankeusrangaistuksen ja sakon muuntorangaistuksen täytäntöönpanon lykkääminen (3/004/2015)

Toimivalta: Laki Rikosseuraamuslaitoksesta 2 luku 1§, 3-6 §, 5 §, 10 §

Voimassa: 13.5.2015 lähtien

Vastaanottaja: Rikosseuraamuslaitos

1. Vankeusrangaistuksen ja sakon muuntorangaistuksen täytäntöönpanon lykkääminen

Rangaistus on pantava täytäntöön ilman aiheetonta viivytystä, kun vankeusrangaistusta koskeva tuomio on saanut lainvoiman tai se on pantavissa täytäntöön kuten lainvoimainen tuomio.

Täytäntöönpanon lykkääminen terveydellisistä syistä

Jos vankeusrangaistukseen tai muuntorangaistukseen tuomitun vakavan sairauden tai vaikean vamman hoito vaarantuisi vankilaan toimittamisesta tai hänen hoitamisensa vankilassa aiheuttaisi huomattavia vaikeuksia, täytäntöönpanon aloittamista on lykättävä, kunnes tuomitun terveydentilasta aiheutuvia esteitä täytäntöönpanon aloittamiselle ei enää ole.

Täytäntöönpanon lykkääminen muista kuin terveydellisistä syistä

Tuomitulle voidaan hakemuksesta tai hänen suostumuksellaan myöntää lykkäystä vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoon, jos lykkäyksellä voitaisiin olennaisesti vähentää täytäntöönpanon aiheuttamia menetyksiä tai vaikeuksia tuomitulle, hänen lähiomaiselleen tai muulle läheiselle taikka tuomitun työnantajalle tai jollekin muulle taholle, jolle tuomitun työsuoritus on erityisen tarpeellinen. (Vankeuslaki 2 luku 3 §)

Tuomittu voi anoa lykkäystä muilla kuin terveydellisillä syillä vasta sen jälkeen, kun hänelle on ensin määrätty vankilaan ilmoittautumisen ajankohta.

Lykkäystä voidaan myöntää lähtökohtaisesti enintään kuusi kuukautta ilmoittautumisajankohdasta. Ainoastaan poikkeuksellisesti ja sellaisella perusteella, jonka olemassaolon pituus on lykkäystä myönnettäessä tiedossa, lykkäys voisi olla pidempi kuin kuusi kuukautta. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi asevelvollisuuden suorittaminen tai keskeneräisten opintojen loppuun saattaminen.
Lykkäystä voidaan myöntää yhteensä enintään yhdeksi vuodeksi määrätystä vankilaan ilmoittautumisen ajankohdasta. Jos täytäntöönpantavaksi tulee samaan aikaan useampia tuomioita tai lykkäyksen aikana täytäntöönpantavaksi tulee uusia tuomioita, vuoden enimmäisaika lasketaan ensimmäisenä täytäntöönpantavaksi määrätyn tuomion ilmoittautumisajankohdasta. Tuomion täytäntöönpanon lykkäämistä koskeva päätös lykkää muidenkin lykkäyksen aikana täytäntöönpantavaksi tulevien tuomioiden täytäntöönpanoa. (Vankeuslaki 2 luku 4 § 2 momentti)

Päätöksenteko

Arviointikeskuksen johtaja tai työjärjestyksessä määrätty arviointi keskuksen johtajan sijaisena toimiva virkamies päättää vankeusrangaistuksen lykkäyksestä, samaa rangaistusta koskevan uuden lykkäyshakemuksen vaikutuksesta täytäntöönpanoon (välipäätös) ja lykkäyksen peruuttamisesta. Terveydellisistä syistä anotusta lykkäyksestä arviointikeskuksen on pyydettävä Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikön lausunto. Ulosottomies päättää sakon muuntorangaistuksen lykkäyksestä muilla kuin terveydellisillä syillä ja tällaisen lykkäyksen peruuttamisesta.

2. Lykkäysasioiden käsittely Rikosseuraamuslaitoksessa

Lykkäystä haetaan kirjallisesti Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskukselta lomakkeella "Lykkäyshakemus". Tuomittu voi myös toimittaa vapaamuotoisen hakemuksen arviointikeskukseen.
Lykkäyshakemukseen tuomittu kirjaa hakemuksen syyn ja perusteet ja haetun lykkäysajan. Hakemukseen on liitettävä lykkäyshakemusperusteisiin liittyvät selvitykset ja todistukset. Mikäli hakemusperusteet ovat puutteelliset, tulee tuomittua pyytää toimittamaan lisäselvityksen. Esimerkiksi terveydellisin syin haetun lykkäyksen perusteena on toimitettava luotettava selvitys sen hetkisestä terveydentilasta.

Lykkäyksen hakeminen. Ohjeet ja hakemus 1.9.2022 [pdf, 97.1 kB]

Hakemuslomakkeessa pyydetään tuomitulta suostumusta siihen, voidaanko terveydellisin syin lykkäystä haettaessa hakemuksessa olevia terveystietoja käyttää rangaistusajan suunnittelussa ja sijoitusvankilasta päätettäessä ja, että voidaanko terveystietoja luovuttaa Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikölle. Mikäli tuomittu ei ano lykkäystä Rikosseuraamuslaitoksen hakemuslomakkeella, voidaan häneltä tiedustella edellä mainittua suostumusta terveystietojen käyttämiseen muutoin. Suullinen suostumus ei ole riittävä, vaan suostumus on annettava kirjallisesti ja yksilöidysti.

Terveydellisen syin anottuna lykkäyshakemuksena voidaan ottaa käsiteltäväksi tuomitun sen hetkisestä laitospaikasta lähetetyt lääkärinlausunnot, vaikka tuomittu ei olisi erikseen lähettänyt kirjallista hakemusta. Tällöin anottuna lykkäysaikana pidetään hoitolaitoksen lääkärinlausunnosta ilmenevää aikaa.

Lykkäysasiakirjat tallennetaan J-asemalle perustettuun sähköiseen arkistoon, jonne luodaan kansiot sekä terveydellisin että muilla syillä haettujen lykkäysasiakirjojen arkistointiin. J-asemalle skannattuun asiakirjaan tulee kansilehti, josta ilmenee lykkäyksen hakijan nimi, lykkäyshakemuksen syy; terveydellinen tai muu peruste ja onko hakija antanut suostumuksensa terveydentilatietojensa käyttämiseen muuhun kuin lykkäysasian käsittelyyn. Mikäli lykkäyshakemus koskee samaa rangaistuskautta, arviointikeskus pyytää keskushallintoyksikköä skannaamaan J-aseman kansioon edelliseen terveydellisin syin anottuun lykkäykseen liittyvät asiakirjat.

Kun uusi lykkäyshakemus koskee samaa rangaistuskautta, se tallennetaan jo annetulle diaarinumerolle vankitietojärjestelmään (VATI). VATIista tulostetaan lykkäysasian päätöstulosteet. Päätökseen on oheistettava oikaisuvaatimusosoitus.

Terveydellisillä syillä haetusta lykkäyksestä arviointikeskus pyytää Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikön lausunnon. Lausuntopyyntö lähetetään johtavan ylilääkärin työsähköpostiin ja tarvittaessa hänen sijaisensa työsähköpostiin. Terveydenhuoltoyksikön käyttöön lähetetään pyynnön yhteydessä lausuntolomake, josta ilmenee lykkäysasian diaarinumero, tuomitun nimi ja lykkäyshakemuksen saapumispäivämäärä sekä tuomiotiedot. Johtava ylilääkäri palauttaa lomakkeen täydennettynä (lausunto perusteluineen) arviointikeskukseen. Päätös lykkäyshakemukseen tehdään johtavan ylilääkärin lausunnon perusteella.

Lykkäyshakemuksen vaikutus täytäntöönpanoon

Ensimmäinen lykkäyspäätös lykkää vankeusrangaistuksen tai samaan aikaan täytäntöönpantavaksi tulevien vankeusrangaistusten täytäntöönpanoa, kunnes hakemuksen johdosta on tehty päätös. Arviointikeskuksessa ratkaistaan, onko samaa rangaistusta koskevalla uudella hakemuksella tällainen vaikutus. Arviointikeskuksessa asia ratkaistaan niin sanotulla välipäätöksellä, johon ei ole muutoksenhakuoikeutta. Välipäätös on voimassa, kunnes arviointikeskus tekee lykkäyshakemuksen johdosta päätöksen. Lykkäysasiassa on aina varmistettava, että Rikosseuraamuslaitoksen täytäntöönpanoyksiköllä on tieto siitä, tuomitulla on vireillä lykkäyshakemus.

Päätöksen tiedoksianto

Välipäätös ja lykkäyspäätös, jonka liitteenä on oikaisuvaatimusosoitus, lähetetään tiedoksi tuomitulle ns. tavallisena tiedoksiantona postitse. Päätös lähetetään lähtökohtaisesti tuomitun ilmoittamaan osoitteeseen. Kuitenkin, mikäli tuomittu on vankilassa, päätös lähetetään vankilaan, jota pyydetään antamaan päätös tiedoksi tuomitulle / vangille. Mikäli tuomittu on hoitolaitoksessa ja lykkäyspäätös ratkaistaan hoitolaitoksesta toimitetun selvityksen perusteella ilman tuomitun tai hänen asiamiehensä tekemää hakemusta, lähetetään lykkäyspäätös postitse tiedoksi tuomitulle hoitolaitokseen. Mikäli tuomittu käyttää asiamiestä, lähetetään päätös vain asiamiehen ilmoittamaan prosessiosoitteeseen. Tuomitun katsotaan saaneen tiedon lykkäyspäätöksestä seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti seitsemän päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lykkäysasiakirjojen sähköinen arkistointi

Perustettavaa lykkäysasiakirjojen sähköisen arkiston ylläpito tulee kuulua kussakin arviointikeskuksessa yhdelle erikseen tähän määrätylle henkilölle. Lykkäysasiakirjojen sähköistä arkistoa ylläpitämään on nimettävä ao. arviointikeskuksen virkamies, ja tehtävä tulee kirjata ao. virkamiehen toimenkuvaan. Vastuuvirkamiehelle tulee lisäksi nimetä sijainen.

Sähköisessä muodossa olevan lykkäysasiakirjojen arkiston ylläpitoon kuuluu kansio- ja tiedostorakenteen ylläpito, asiakirjojen turvallinen säilyttäminen, asiakirjojen seulonta ja asiakirjojen hävittäminen määriteltyjen säilytysaikojen puitteissa. Alkuperäiset paperiset lykkäyksiin liittyvät asiakirjat tulee hävittää viimeistään ko. lykkäysasian käsittelyn päättymisen jälkeen. Sähköiseen muotoon skannattu lykkäysasiakirja korvaa alkuperäisen paperisen asiakirjan sen jälkeen, kun se on skannattu sähköiseen muotoon ja tallennettu J-asemalle.

Käyttäjäoikeudet J-aseman kansioon on arviointikeskusten virkamiehillä, aluekeskuksissa oikaisuvaatimuksia käsittelevillä virkamiehillä sekä Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikön ja keskushallintoyksikön oikeudellisen vastuualueen tietyillä virkamiehillä. Sähköisen arkiston tapauskohtaiset käyttöoikeudet määräytyvät kunkin henkilön virkatehtävien mukaisesti. Lykkäysasiakirjojen sähköinen arkisto on toteutettava siten, että sinne pääsevät vain ne virkamiehet, keillä on oikeus nähdä ja/tai käsitellä lykkäysasioihin liittyviä tietoja ja asiakirjoja.

Lykkäysasiakirjojen sähköinen arkisto on osa laajempaa täytäntöönpanorekisteriä, mutta se muodostaa lisäksi oman erillisen alarekisterin. Lykkäysasiakirjojen sähköisestä arkistosta tulee laatia erillinen rekisteriseloste, tai se tulee kuvata Vatin rekisteriselosteessa. Rekisteriselosteesta on käytävä ilmi rekisterin vastuuhenkilö, käyttötarkoitus, tietosisältö ja muut henkilötietolain määrittelemät rekisterinpitoon kuuluvat asiat.

Keskushallintoyksikön hallussa oleva aiemmin kertynyt lykkäysasiakirjojen paperinen arkisto tullaan jatkossakin säilyttämään keskushallintoyksikössä.


Pääjohtaja Esa Vesterbacka

Ylitarkastaja Päivi Hannula


Julkaistu 22.11.2022