Kvalitetsundersökning 2022: knappa resurser en utmaning
för kvaliteten vid Brottspåföljdsmyndigheten

I den rapport som nu publiceras redogörs för resultaten av kvalitetsundersökningen som genomfördes 2022. Rapporten riktar sig till personal, intressentgrupper, intagna och samhällspåföljdsklienter, forskare och alla andra med intresse för området. Kvalitetsundersökningen har genomförts med oförändrat innehåll vart tredje år sedan 2016.


Den nu aktuella kvalitetsundersökningen genomfördes i oktober-november 2022 och riktades till alla intagna och häktade, till samhällspåföljdsklienter och personalen vid fängelserna, samhällspåföljdsbyråerna, enheten för klientbedömning, stödpatrullerna och direktörerna för brottspåföljdscentralerna. Enkäten besvarades av 1 700 intagna, 286 samhällspåföljdsklienter, 890 fängelseanställda och 226 anställda vid samhällspåföljdsbyråer, enheten för klientbedömning, stödpatrullerna samt chefer för brottspåföljdscentralerna. Svarsfrekvensen för dessa respondentgrupper låg på 55, 12, 41 respektive 56 procent.

Knappa resurser undergrävde personalens och de intagnas nöjdhet

De intagnas upplevelser av fängelselivets kvalitet hade legat kvar på en måttlig nivå men hade försämrats något sedan 2019, med ett minskat deltagande i aktiviteter och en högre andel av dem som ansåg att det inte fanns tillräckligt med meningsfulla aktiviteter att tillgå. De intagnas nöjdhet med mathållningen och tillgången till hälso- och sjukvårdstjänster minskade avsevärt i 2022 års enkät. Samhällspåföljdsklienternas upplevelse av hur de blev bemötta på samhällspåföljdsbyrån var utmärkt.

Personalen upplevde kvaliteten på arbetslivet och välbefinnandet på arbetsplatsen som ganska bra, men dock lägre än i 2019 års enkät. Upplevelserna av att arbetstiden inte räcker till hade ökat, och arbetet upplevdes som mer stressigt än tidigare. Arbetsmoralen, stoltheten över det egna arbetet och meningsfullheten i arbetet var dock hög. Vid tidpunkten för undersökningen var det upplevelser av resursbrist, förändringar till följd av organisationsreformen och bristande användbarheten av det nya klientinformationssystemet som hade bidragit till ökat missnöje.

I ljuset av kvalitetsundersökningen är de viktigaste förbättringsområdena vid Brottspåföljdsmyndigheten resursförsörjning, personalens välbefinnande i arbetet, sysselsättning av de intagna, mathållning och tillgång till hälsovårdstjänster. Ur ett utvecklingsperspektiv är det viktigt att framgent lyckas bibehålla den förtroendefulla och interaktiva atmosfär som är en viktig tillgång för Brottspåföljdsmyndigheten.

(Rapporten av 2022 kvalitetsundersökning i bilaga på finska.)


För mer information kontakta
specialsakkunnig Peter Blomster, tfn +358 50 339 6394
specialsakkunnig, teamansvarig Antti Kääriälä, tfn +358 50 473 9304
specialforskare Jukka Leinonen, tfn +358 50 467 4317

Bilagor

Publicerad 12.3.2024