Brottspåföljdschef Anna Nevalainen: Vår uppgift är att bryta ner fördomar och styra klienterna till rätt tjänster

Jag påbörjade min karriär på Brottspåföljdsmyndigheten 2006 på fängelset i Konnunsuo. Jag hade visst gjort besök där tidigare, som Röda Korsets volontär. Jag bodde i byn Konnunsuo och får och kor som smitit iväg från fängelsets betesmarker hade blivit en bekant vy i byn.

Anna Nevalainen.

När socialarbetaren på fängelset tog tjänstledigt bad fängelsedirektören mig att hoppa in och ersätta. Jag hade tagit socionomexamen några år tidigare och jag ville få perspektiv på klientarbetet inom socialsektorn. Så jag behövde inte tänka två gånger för att tacka ja till det.
Några månader senare fick jag en permanent tjänst som socialkurator, och senare byttes titeln till specialhandledare.

Tyvärr varade arbetet i fängelset bara några år innan fängelset lades ner. Min tjänst flyttades över till Kriminaalihuoltolaitos i Villmanstrand, där jag blev kriminalvårdsmedarbetare 2009. Så jag hann jobba på ”Krimmen” ett tag innan Brottspåföljdsmyndigheten inrättades 2010.

Under tio års tid var jag i klientarbete på de ställen som nu heter samhällspåföljdsbyrån i Villmanstrand och i Kouvola. Jag jobbade också på öppna fängelset i Fredrikshamn tills det blev nerlagt.

Chefen ska vara lyhörd när det bäller både medarbetarna och klienterna

Övergången från brottspåföljdsanställd till brottspåföljdschef gick smidigt till, eftersom jag kände till de anställda, klienterna och nätverken. Tjänsten som brottspåföljdschef tpg jag över efter en ganska kort betänketid i slutet av 2019, då min föregångare, som varit i tjänsten länge, gick i pension.

Syftet med det arbete som görs på samhällspåföljdsbyråerna går ut på att stärka klientens möjligheter att leva utan kriminalitet. Klienten avtjänar sitt straff i form av samhällstjänst eller övervakningsstraff eller så kan han eller hon vara villkorligt frigiven och stå under övervakning.

Vi på samhällspåföljdsbyrån ser till att verkställigheten går som man kommit överens om och att klienten har sina vardagliga grundbehov tillgodosedda.

Som chef på samhällspåföljdsbyrån är min huvudsakliga uppgift att handleda arbetet med klienterna. Jag fördelar arbeten och håller koll på belastningen mellan medarbetarna. Dessutom fattar jag beslut efter förslag från medarbetarna som gäller verkställighetsrelaterade saker.

Jag sysslar också med klientarbete för att inte tappa vanan. Det är ett rörligt arbete så det är närmast civilbedömningar och att skriva yttranden.

Det viktigaste med att vara chef är att man är tillgänglig för medarbetarna, och det är därför jag tillbringar större delen av mina arbetsdagar på kontoret, antingen i Kouvola eller i Villmanstrand. Jag vill vara närvarande i vardagen, och ibland är det tråkigt att brådskan gör det svårt.

I Kouvola och Villmanstrand har nästan alla anställda arbetat på Brottspåföljdsmyndigheten sedan länge. Det finns ett ”sug” i jobbet som gör att folk blir kvar. Jag hoppas att suget bibehålls och vi stolt kan berätta var någonstans vi jobbar.

Jag vill få bättre insyn i den sociala sektorns nuvarande tillstånd och lära mig ledarskap, och det är därför som jag läser på en högre yrkeshögskoleexamen vid sidan av jobbet. Jag är glad åt att arbetsgivaren stödjer personalens studier och kompetensutveckling.

Att bekanta nätverken med hur samhällspåföljderna fungerar

Utan närverk klarar man sig inte i arbetet med samhällspåföljder. I nätverken bedriver man ett multiprofessionellt samarbete kring de dömdas ärenden, man fixar tjänstgöringsplatser och sköter andra uppgifter relaterade till verkställighet. Särskilt efter de senaste exceptionella åren har det varit viktigt att blåsa liv i de gamla nätverken och skapa nya.

Jag har märkt att detta med att synliggöra arbetet med samhällspåföljder är väldigt viktigt med tanke på klientarbetet. Inom många nätverk kan det finnas fördomar mot personer med kriminell bakgrund, och vår uppgift är att bryta ner fördomar och styra klienterna till rätt tjänster. Det är det som gör att vårt arbete gör skillnad.

Målet med nätverksarbetet är att göra vårt arbete känt i bredare kretsar, och jag är med och utvecklar vår enhets samarbete med läroanstalter och berättar för våra samarbetspartners vad vårt jobb får ut på. Vi sprider information om vårt uppdrag och arbete vid skolbesök, och vi är med och berättar om karriärmöjligheter som Brottspåföljdsmyndigheten har att bjuda på på utbildnings- och rekryteringsmässor.

Vi är aktivt engagerade i olika evenemang, till exempel den årliga Asunnottomien yö. Vi är med på skolans vårfester i Villmanstrand och lyssnar med lyhört öra på vad ungdomar har för tankar. Så bidrar vi också till det förebyggande arbetet.

Att vårda sina nätverk kräver mycket personligt engagemang, och lyckligtvis deltar personalen entusiastiskt i utvecklingsarbetet.

En person som dömts för samhällspåföljder har möjlighet att avtjäna straffet ute i det civila, vilket gör att vi kan stödja personen i hans eller hennes egen miljö. Klientens livsval sker här och nu, och att slippa fängelse motiverar många att påbörja en förändring. Detta utgör ett konkret mål när det gäller att stötta klienten.

I samhällspåföljdsarbetet är det väsentligt att kombinera kontroll och stöd, och i en idealisk situation är det samma medarbetare som jobbar med klienten genom hela processen. Vårt arbete har bäring på tryggheten och säkerheten i samhället, och att ha bra kännedom om klienterna är en viktig förutsättning för att man ska kunna göra skillnad.

Publicerad 22.3.2023