Övervakning av häktningsarrest och tillstånd till undantag i enlighet med 2 kap. 12 h § i tvångsmedelslagen (1/004/2019)

Brottspåföljdsmyndigheten föreskrift 1/004/2019

Behörighet: 11 kap. 4 § i tvångsmedelslagen

Gäller: Från och med den 26 februari 2019 tillsvidare

Upphävs: -

Mottagare Brottspåföljdsmyndigheten


Allmänt

Häktningsarrest är ett tvångsmedel som övervakas med hjälp av tekniska anordningar och vars verkställighet och övervakning ombesörjs av Brottspåföljdsmyndigheten. Häktningsarrest kan åläggas i stället för häktning eller hållande i häkte, om villkoren i tvångsmedelslagen är uppfyllda.

Den som ålagts häktningsarrest är förpliktad att iaktta skyldigheter angivna i respektive domstolsbeslut. Häktningsarrest är alltid förenad med skyldighet att stanna i en bostad eller på en annan plats som är lämpad för boende under de tider och det antal timmar vilka framgår av domstolsbeslutet, såväl som med teknisk övervakning. Med teknisk övervakning avses att den som ålagts häktningsarrest vid behov kan lokaliseras och hans eller hennes rörelser spåras, och att man på detta sätt kan övervaka att han eller hon iakttar skyldigheterna.

Dessutom kan domstolen efter sin prövning sätta gränser för områden som den som ålagts häktningsarrest får eller inte får röra sig inom och förpliktiga honom eller henne att vara tillgänglig vid vissa tider på sin arbetsplats eller studieplats, att stanna på en anläggning eller i ett sjukhus, att vid bestämda tidpunkter vara i kontakt med Brottspåföljdsmyndigheten. Domstolen kan även förbjuda kontakter med personer som är involverade i brottmål och besittning av resedokument. Samtliga skyldigheter föreskrivna av domstolen framgår av domslutet i tvångsmedelsbeslutet.

1. Övervakning av häktningsarrest

Allmänt
Syftet med övervakningen är att uppfölja och säkerställa att den som ålagts häktningsarrest iakttar de skyldigheter som domstolen ålagt honom eller henne och, i förekommande fall, stödja honom eller henne i detta.

Den tekniska övervakningen sker i samverkan mellan Brottspåföljdsmyndighetens elektroniska övervakningscentral och stödpatrullen. Vid behov, såsom till exempel i brådskande fall eller nödsituationer, lämnas bistånd av fängelser med personal utbildad i elektroniska övervakningssystem. Övervakning som gäller kontakthållning med Brottspåföljdsmyndigheten sker i samverkan mellan byrå för samhällspåföljder och stödpatrull. Byrån för samhällspåföljder ska utnämna en person eller en stödpatrullmed med ansvar för övervakningen, och dessa ska bekanta sig med bestämmelserna i domstolsbeslutet.

All övervakning ska ske diskret och hänsynsfullt. Den som ålagts häktningsarrest ska bemötas på ett korrekt och respektfullt sätt.

Förfaranden vid teknisk övervakning
Den som ålagts häktningsarrest övervakas med hjälp av tekniska anordningar som fästs på honom eller henne. Övervakning kan även ske hjälp av en kombination av anordningar som fästs på den som ålagts häktningsarrest och anordningar som överlämnas till hans eller hennes besittning. Anordningar installerade i bostad får inte användas i teknisk övervakning. Anordningarna fästs och installeras i regel av stödpatrullen. I förekommande fall kan anordningarna även fastgöras i fängelset. Otillbörlig uppmärksamhet ska undvikas när anordningar fästs eller tas lös. Den som ålagts häktningsarrest har ansvar för att övervakningsanordningarna används enligt anvisningar och hanteras varsamt. Den som ålagts häktningsarrest ska lämnas skriftliga anvisningar om hur anordningarna bör användas. När man installerar anordningarna ska man samtidigt ha en genomgång av eventuella domstolsbestämmelser som gäller områden där den som ålagts häktningsarrest får röra sig eller begränsningar som gäller sådana områden.

När det gäller rörlighetsbegränsningar kan domstolen beordra den som ålagts häktningsarrest att stanna på en viss ort eller i ett visst område, att hålla sig borta från ett visst område eller att inte röra sig där. Rörelseområden definieras i kartan som är inlagd i applikationen för teknisk övervakning med maximal precision i enlighet med domstolsbeslutet.

I den tekniska övervakningsapplikationen finns ett flertal funktioner som är baserade på definition av områden. Om man använder den så kallade förbjudet område-funktionen ska man alltid även sätta upp en varningszon där den som ålagts häktningsarrest får meddelande om att han eller hon närmar sig ett område där han eller hon inte får vistas eller röra sig.

I samband med häktningsarrest ålägger domstolen alltid skyldighet att stanna i bostad under 12 till 22 timmar i dygnet. I regel förläggs tiden till mellan klockan 21 på kvällen och klockan 6 på morgonen. När det gäller att övervaka att den som ålagts häktningsarrest stannar i bostaden, ska man använda den så kallade hemområdefunktionen, som automatiskt larmar om den som ålagts häktningsarrest bryter mot de områdesmässiga eller tidsmässiga begränsningarna.

Domstolen kan beordra den som ålagts häktningsarrest att vara anträffbar på arbetsplats eller studieplats under vissa tider. Här handlar det om närvaroplikt, och ingen övervakning ska riktas mot om arbete faktiskt utförs eller studier i verklighet bedrivs. Alltid när det är möjligt bör schemalagd områdesdefinition användas i övervakningen.

Utgående från en individuell helhetsbedömning fastställer Brottspåföljdsmyndigheten en intensitetsnivå för den tekniska övervakningen. Övervakningen ska dimensioneras så att den är tillräcklig för att övervaka efterlevnaden av skyldigheter förenade med tvångsmedlet. Förutom områdesbaserad övervakning ska en separat positionering av läge av den som ålagts häktningsarrest utföras tillräckligt ofta och minst en gång om dygnet. Övervakningen ombesörjs av stödpatrullen under den tid den är verksam, i övriga tider av övervakningscentralen.

Larm och undantagssituationer i den tekniska övervakningen ska registreras noggrant i Brottspåföljdsmyndighetens klientdatasystem. Varje situation ska bedömas individuellt och responsen väljas beroende på situationen, typen av larm och dess prioriteringsnivå. Råder det ovisshet om vad situationen är, är det angeläget att först försöka ta reda på den, till exempel genom att pröva nå den som ålagts häktningsarrest på telefon. Föreligger det misstanke om att den som ålagts häktningsarrest flyr eller börjar förbereda flykt, ska saken utan dröjsmål anmälas till polisen och åklagaren, vilka i så fall kan anhålla och häkta den som ålagts häktningsarrest. Polisanmälan ska ske i brådskande ordning via nödcentralen, när kontakt med den som ålagts häktningsarrest inte fås och det föreligger grundad anledning att misstänka flykt. En grundad anledning kan vara till hands om det framstår som troligt att den som ålagts häktningsarrest avsiktligen har tagit lös övervakningsanordningarna eller försöker lämna landet. En mer omfattande redogörelse över situationen ska sammanställas senare och lämnas in till åklagarmyndigheten.

Förfaranden vid kontakthållning med Brottspåföljdsmyndigheten
Samtliga enskilda händelser som hänför sig till övervakning av kontakthållning ska registreras i Brottspåföljdsmyndighetens klientdatasystem.

Domstolen kan särskilt beordra den som ålagts häktningsarrest att vara i kontakt med Brottspåföljdsmyndigheten vid bestämda tidpunkter. I så fall bestäms innehållet och intensiteten i kontakthållningen i enlighet med domstolsbeslutet.

Dessutom har den som ålagts häktningsarrest en övergripande skyldighet att hålla kontakta med Brottspåföljdsmyndigheten på det sätt som myndigheten fastställt. Utgående från en individuell helhetsbedömning ska behovet av intensitet i kontakthållningen fastställas och kontakthållningen dimensioneras så att den är tillräcklig för att övervaka efterlevnaden av skyldigheterna. Den förutsatta kontakthållningen ska planeras med särskild omsorg om domstolen inte särskilt har föreskrivit vad som gäller för kontakthållningen med Brottspåföljdsmyndigheten.

Brottspåföljdsmyndigheten kan ålägga den som ålagts häktningsarrest att hålla kontakt på följande sätt:

- Övervakarmöten i byrå för samhällspåföljder eller annan för ändamålet lämplig enhet av Brottspåföljdsmyndigheten
Övervakarmöten kan även äga rum i ett fängelse om den närmsta byrån för samhällspåföljder ligger på ett orimligt långt avstånd. Övervakarmöten går ut på att den som ålagts häktningsarrest personligen infinner sig till någon av Brottspåföljdsmyndighetens enheter. Dessutom kan de tekniska övervakningsanordningarna besiktigas och icke-brådskande underhållsåtgärder genomföras på ett otvunget sätt under övervakarmöten.

- Stödpatrullbesök hos den som ålagts häktningsarrest
Övervakningsbesöken går ut på att personligen träffas med den som ålagts häktningsarrest. Övervakningsbesök kan även företas utan föregående överenskommelse. Dessutom kan ett övervakningsbesök vara behövligt för brådskande kontroll och underhåll av de tekniska övervakningsanordningarna. Övervakningsbesök ska genomföras på ett sådant sätt att den som ålagts häktningsarrest undgår otillbörlig uppmärksamhet. De som genomför övervakningsbesök ska bära civila kläder. Vid övervakningsbesök ska man inte gå in i bostaden hos den som ålagts häktningsarrest, utan han eller hon ska anmodas att infinna sig till något lämpligt ställe i närheten eller till stödpatrullbilen. Övervakningsbesök ska utföras i syfte att kontrollera att den som ålagts häktningsarrest befinner sig på arbetsplats eller studieort såsom domstolen beordrat, om närvaron inte går att kontrollera på ett adekvat sätt med hjälp av den tekniska övervakningens områdesdefinitioner. Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt att inte ådra sig uppmärksamhet när man befinner sig i närheten av arbetsplatsen eller studieorten.

- Den som ålagts häktningsarrest ska träffas och ses personligen antingen vid övervakarmöten eller övervakningsbesök minst en gång i veckan.
Eftersom det handlar om ett tvångsmedel och den som ålagts häktningsarrest inte avtjänar straff, omfattar övervakarmöten och övervakningsbesök varken kontroll av drogfrihet eller så kallat arbete för förändring som hänför sig till straffpåföljder. Man kan dock stödja avtjänande av häktningsarrest med motivationsdiskussioner. Vid behov ska den som ålagts häktningsarrest hänvisas till samhällets stödtjänster ifall uppgifterna om hans eller hennes livssituation ger anledning därtill. Tjänstemän i Brottspåföljdsmyndighetens stödpatrull har varken rätt att genomföra säkerhetskontroll av den som ålagts häktningsarrest eller befogenheter att använda maktmedel. I övervakningssituationer kan polisen i förekommande fall bistå med handräckning inom ramen för polislagen.

- Kontakthållning med byrå för samhällspåföljder eller stödpatrull per telefon
Regelbunden telefonkontakt bör förutsättas av den som ålagts häktningsarrest. Den som ålagts häktningsarrest är skyldig att hålla telefonen på och vara tillgänglig på sin egen telefon. Ifall den som ålagts häktningsarrest inte företar de telefonkontakter som han eller hon fått sig föreskrivna eller inte svarar när han eller hon blir uppringd ska stödpatrullen rycka ut för ett övervakningsbesök.

- Annan motsvarande kontakthållning
I undantagsfall kan andra lämpliga kommunikationsmedel användas för övervakningsmässig kommunikation om det går att fastställa att den som man står i kontakt med faktiskt är den som ålagts häktningsarrest. Instant messaging-applikationer eller tjänster i sociala medier får inte användas för att hålla kontakt med den som ålagts häktningsarrest. Många av dessa tjänster kräver till exempel att användaren förbinder sig att avslöja information om sig till tjänsteleverantören eller att äganderätten till all inmatad kommunikation går över till tjänsteleverantören. Detta innebär att känslig personlig information kan hamna i fel händer.

2. Tillstånd till smärre undantag från skyldighet som ingår i häktningsarrest

Av grundad anledning kan den som ålagts häktningsarrest i enskilda fall beviljas tillstånd att avvika från skyldighet som domstolen ålagt om grundad anledning föreligger och avvikelsen är ringa. I beslutet och dess motivering ska bedömas den angivna anledningen och huruvida den ansökta avvikelsen framstår som ringa.

Grundad anledning
Grundad anledning kan hänföra sig exempelvis till arbetet, studierna eller familjen till den som ålagts häktningsarrest och förutsätta att han eller hon tillfälligt avlägsnar sig från det området han eller hon tillåts röra sig inom eller att tiden för ett övervakningsmöte ändras. Exempel på grundade anledningar:
- Arbete: den som ålagts häktningsarrest ska nödvändigtvis besöka sin arbetsplats på en tidpunkt som avviker från det normala
- Studier: en obligatorisk tentamen som avviker från regelbundet studieschema
- Familjerelaterade: anledningar: en nära anhörigs akuta eller allvarliga insjuknande, hälsovårdsbesök med ett minderårigt barn eller annan nära anhörig som ofrånkomligen behöver hjälp, ett besök som hänför sig till ett minderårigt barns skolgång och förutsätter föräldrarnas eller vårdnadshavarnas närvaro, besök på mödravårdscentral eller annan motsvarande service, ärenden som hänför sig till vårdnad om barn och umgängesrätt, diverse familjefester
- Annan liknande anledning som ska bedömas från fall till fall och anses vara acceptabel.

Den som ålagts häktningsarrest ska lämna tillförlitlig redogörelse för den grundade anledningen. Redogörelsens tillförlitlighet ska bedömas från fall till fall i respektive beslut.

Avvikelsens ringhet
En ringa avvikelse är tidsmässigt kortvarig. Till exempel från skyldigheten att stanna i bostad, på arbetsplats eller på studieort kan avvikas några timmar. Från det tillåtna rörelseområdet kan den som ålagts häktningsarrest tillåtas temporärt avvika några timmar eller högst upp till en dag. Däremot att den som ålagts häktningsarrest går in i ett område där han eller hon särskilt förbjudits att röra sig är i princip inte en smärre avvikelse. Om domstolen har beordrat den som ålagts häktningsarrest att vara i kontakt med Brottspåföljdsmyndigheten vid bestämda tidpunkter, kan undantag från den föreskrivna tidpunkten för kontakten ske om inte syftet med övervakningen äventyras. Att avbryta teknisk övervakning är inte en smärre avvikelse. I vissa fall kan det emellertid vara motiverat att tillfälligt och för en kort tid ta lös positioneringsanordningarna. Så kan vara fallet när det gäller exempelvis hälsovårdsåtgärd som den som ålagts häktningsarrest ska bli föremål för, såsom magnetisk resonansavbildning. I så fall ska man se till att lokaliseringsanordningarna fästs tillbaka på den som ålagts häktningsarrest omedelbart efter åtgärden. Som en smärre avvikelse kan i regel inte betraktas att den som ålagts häktningsarrest får till sin disposition resedokument som han eller hon beordrats att överlämna till Brottspåföljdsmyndigheten eller att han eller hon kommunicerar med sådana parter i brottsmål som han eller hon är förbjuden att kontakta. Det är dock möjligt att en sådan part är make till den som ålagts häktningsarrest, och i så fall kan det föreligga en grundad anledning att kontakta denne i syfte att avgöra ett ärende som gäller vårdnad om barn eller umgängesrätt. I så fall ska man utöver anledningen till kommunikationen bedöma avvikelsens ringhet och i förekommande fall även barnets intresse.

Förfarande i ärende som gäller tillstånd till undantag
Den som ålagts häktningsarrest ska ansöka om tillstånd till undantag i tillräckligt god tid i förväg så att ansökan kan behandlas i god tid före tidpunkten för det ansökta undantaget. Ärendet ska antecknas och behandlas i Brottspåföljdsmyndighetens klientdatasystem. I förekommande fall ska den som ålagts häktningsarrest höras om omständigheter och utredningar som uppstått och tillkommit efter att ansökan lämnats in och som kan ha bäring på utfallet. Ärende som gäller tillstånd till undantag avgörs efter föredragning. Samtliga bifallande beslut om tillstånd till undantag som gäller rörelseområde ska omedelbart tillkännages stödpatrullen och Brottspåföljdsmyndighetens elektroniska övervakningscentral. Avslag på ansökan om tillstånd till undantag får överklagas till den domstol som är behörig att behandla åtal i saken. Anvisning för sökande av ändring finns att tillgå i klientdatasystemet och ska bifogas beslutet.

Generaldirektör Esa Vesterbacka

Jurist Anna-Liisa Sandvik

Publicerad 22.7.2020