Verkställighet av samhällspåföljder
Samhällspåföljder är påföljder som avtjänas utanför fängelserna. Syftet är att främja den dömdes sociala överlevnad och förmåga att leva ett liv utan kriminalitet. Samhällspåföljder verkställs av våra 12 samhällspåföljdsbyråer med verksamhetsställen på 23 orter.
Enligt den internationella definitionen avses med samhällspåföljder och samhällsåtgärder påföljder och åtgärder genom vilka lagöverträdare hålls kvar i samhället medan deras frihet begränsas genom villkor och skyldigheter.
Samhällspåföljderna omfattar samhällstjänst och övervakningsstraff , vilka döms ut i stället för fängelse, och övervakning som döms ut som tilläggspåföljd till villkorligt fängelse . Andra samhällspåföljder är ungdomsstraff och övervakning av dem som villkorligt frigivits från fångelse och övervakningstid som hör till kombinationsstraff.
Övervakad frihet på prov är till karaktären en samhällspåföljd. Vid dess verkställighet samarbetar fängelset och samhällspåföljdsbyrån, i synnerhet när det gäller personer som ställs under övervakning som är förenad med personens villkorliga frihet.
Arbetet med dömda personer som avtjänar samhällspåföljder utförs huvudsakligen av brottspåföljdsanställda, brottspåföljdschefer och stödpatrullövervakare vid samhällspåföljdsbyråerna. I olika skeden av verkställighetsprocessen sker samverkan med fängelsepersonalen, annan personal vid Brottspåföljdsmyndigheten och intressenter. Läs mer om arbetet med samhällspåföljder.
Påföljdsutredning
Åklagaren eller domstolen ber före domstolsbehandlingen samhällspåföljdsbyrån göra en påföljdsutredning, om den misstänkte åtalas för ett brott för vilket samhällstjänst, övervakningsstraff, övervakning förenat med villkorligt fängelse eller ungdomsstraff sannolikt döms ut. Även den brottsmisstänkte eller dennes ombud kan begära om påföljdsutredning om vägande skäl föreligger.
Vid påföljdsutredning bedöms den misstänktes förutsättningar att klara av en eventuell samhällspåföljd. En tjänsteman från samhällspåföljdsbyrån inkallar den misstänkte till en intervju där man kartlägger den åtalades livssituation och motivation att avtjäna samhällspåföljd. Dessutom inhämtar utredaren andra relevanta uppgifter från olika myndigheter.
Om samhällspåföljden englit påföljdsutredningen blir en lämplig dom för den misstänkte, bifogar samhällspåföljdsbyrån till påföljdsutredningen en plan för strafftiden som den tagit fram. I planen skisseras preliminärt påföljdens innehåll.
Utnämning av övervakare till den dömda personen
När domen vunnit laga kraft genom domstolsbeslut utser samhällspåföljdsbyrån en av sina tjänstemän till övervakare för den dömda personen. Övervakaren fungerar som personlig stöd till den dömde under hela påföljden.
Om så behövs kan samhällspåföljdsbyrån utse till biträdande övervakare en privatperson som har lämplig utbildning och arbetserfarenhet eller som annars är lämplig för uppgiften. Den biträdande övervakaren medverkar under överinseende av övervakaren från samhällspåföljdsbyrån.
Preciserad plan för strafftiden
Tjänstemannen vid samhällspåföljdsbyrån som utsetts till övervakare kontaktar den som dömts till samhällspåföljd för att påbörja verkställigheten. Övervakaren tar tillsammans med den dömde fram en specificerad plan för strafftiden.
Planen för strafftiden omfattar innehållet i och målen och medlen för straffet samt uppgifter om tidpunkten för straffets påbörjande och en tidsplan för påföljden. Beroende på typ av samhällspåföljd antecknas i planen övervakarmöten, stödåtgärder, platser där övervakningsstraff eller samhällstjänst ska avtjänas och arbetsuppgifter i anslutning till dem, innehållet i annan verksamhet samt andra föreskrifter och villkor. Innehållet i varje typ av samhällspåföljd beskrivs mer detaljerat på respektive sida längst ned på denna sida.
Stödpatruller
Stödpatrullhandledare från samhällspåföljdsbyråer stöder och övervakar dem som avtjänar samhällspåföljder genom att besöka dem där de bor. Syftet är att med hjälp av övervakning och stöd öka eller upprätthålla färdigheterna för dem som avtjänar sitt straff i frihet att leva ett liv utan kriminalitet. Den dömde får stöd för att avtjäna straffet och man försäkrar att han eller hon befinner sig på en bestämd plats inom utsatt tid och håller sig nykter och drogfri.
Ersättning för resekostnader
Brottspåföljdsmyndigheten ersätter den brottsmisstänkte för resekostnader som uppstår i samband med utredningen av förutsättningarna att avtjäna samhällspåföljder och utarbetandet av planen för strafftiden. Den dömde ersätter vi för resekostnader som hänför sig till övervakning och deltagande i verksamhet som hör till verkställigheten, om han eller hon inte själv rimligen kan betala dem och ansöker om ersättning. Vi ersätter kostnaderna enligt utlägget för användning av det billigaste allmänna fortskaffningsmedlet.
Relaterade länkar
Lag om verkställighet av samhällspåföljder (finlex.fi)
Lag om verkställighet av kombinationsstraff (finlex.fi)
Statistik om samhällspåföljder ingår i Brottspåföljdsmyndighetens statistiska årsbok.
Mer detaljerat om de olika samhällspåföljderna
Ungdomsstraff
Övervakning av villkorligt fängelse
Övervakning av villkorlig frihet
Övervakningstid som hör till kombinationsstraff
Samhällstjänst
Övervakningsstraff
Övervakad frihet på prov
Läs mer om verkställighet av brottspåföljder:
Rehabilitering
Arbetsdrift och studier
Säkerhet
Anvisningar för dem som dömts till samhällspåföljd
Publicerad 12.12.2024